۱۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۵
معرفی کتاب «Becoming Good Women …»

در این کتاب، باتاتوتا با رویکرد انسان‌شناختی ـ اجتماعی به تجربه نوجوانان دختر (معمولاً جوانان سناله سن‌ها / فرقه سینهالی بودایی) می‌پردازد که در مدرسه‌ای ملی در استان مرکزی سریلانکا تحصیل می‌کنند. مطالعه نشان می‌دهد مدرسه و فضای آموزش (و نه فقط یادگیری درسی) چگونه «مکان تولید فرهنگی» است — یعنی مدرسه مکانی است برای شکل‌گیری هویت، بازتولید هژمونی فرهنگی/دینی/ملی (در قالب ایده «دختر خوب بودایی») و نیز جایی برای پرورش آرزوها و چشم‌اندازهای فردی و اجتماعی  است. کتاب تحلیل می‌کند چگونه آموزش رسمی بعلاوه کلاس‌های خصوصی (tuition) به فضایی برای «تصور آینده» تبدیل می‌شوند؛ آینده‌ای که ترکیبی از خواسته‌های فردی، فشارهای اجتماعی، انتظارات خانواده و ساختار کیفری/اجتماعی است.

عنوان کامل: تبدیل شدن به زنان خوب : تحصیل،آرزوها و تصور آینده در میان دانش آموزان  دختر سریلانکا

Becoming Good Women: Schooling, Aspirations and Imagining the Future Among Female Students in Sri Lanka 

 درباره کتاب :

روایتی از زندگی آموزشی دختران سریلانکا

این کتاب نوشتۀ «لورا شامالی باتاتوتا» یکی از پژوهش‌های تازه‌ای است که به تجربۀ دختران دانش‌آموز در یک مدرسۀ دولتی سریلانکا می‌پردازد. اهمیت این کتاب نه در طرح یک نظریه جدید، بلکه در ثبت دقیق زندگی روزمره دختران، رابطۀ آنان با مدرسه، و تأثیر آموزش بر شکل‌گیری تصورشان از آینده است.

نویسنده با روش مردم‌نگاری، چند سال در کنار دانش‌آموزان یک مدرسۀ دخترانه بوده و تلاش کرده نشان دهد مدرسه چگونه در کنار خانواده و جامعه، به‌تدریج تصویر پذیرفته‌شده‌ای از «دختر خوب» می‌سازد؛ تصویری که هم اخلاقی و هم تحصیلی است. این روند، البته منحصر به سریلانکا نیست و در بسیاری کشورها دیده می‌شود، اما داده‌هایی که نویسنده از داخل یک محیط آموزشی واقعی به‌دست آورده، این کتاب را برای مطالعات جنسیت و آموزش در جنوب آسیا خواندنی می‌کند.

کتاب بیشتر حول سه محور می‌چرخد:

۱) انتظارات فرهنگی از دختران در جامعه‌ای که اخلاق بودایی و نقش‌های سنتی هنوز پررنگ است.
۲) فشار آموزشی و رقابت درسی که آیندهٔ دختران را به موفقیت تحصیلی گره می‌زند.
۳) رؤیاهای شخصی دانش‌آموزان که گاهی با توقعات خانواده و جامعه همسو و گاهی در تضاد است.

نثر کتاب ساده و توصیفی است و نویسنده سعی کرده روایت دانش‌آموزان را در مرکز متن قرار دهد. از این جهت، کتاب بیشتر ارزش «میدانی» دارد و برای کسانی مناسب است که به دنبال شناخت نزدیک از زندگی دختران نوجوان در سریلانکا هستند، نه نظریه‌پردازی کلان درباره آموزش.

--------------------------

نویسنده: لورا باتاتوتا

 Laura Shamali Batatota

سال انتشار2024

ناشر: Berghahn Books  

تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه + ضمایم و فهرست منابع/نمایه

زبان: انگلیسی

درباره نویسنده:

لورا باتاتوتا محقق در حوزه «انسان‌شناسی آموزش»، «هویت جوانان»، «مطالعات جنسیت»، و «نظریه بازتولید اجتماعی» در جنوب آسیا است.

وی در پژوهش‌های کاربردی و ارزیابی اجتماعی نیز تجربه دارد و روی تأثیر آموزش بر هویت، آرزوها و چشم‌انداز زندگی زنان کار کرده است.

منابع

https://www.berghahnbooks.com/title/BatatotaBecoming

https://www.barnesandnoble.com/w/becoming-good-women-laura-batatota/1145411058

https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/9781805397649/html

کد خبر 25671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =